Sid Meier's Railroads! review

Dacă şinele de tren ar putea vorbi...
E clar că Sid Meier nu se va opri niciodată din producţia de tycoon-uri. Cred că ar trebui să renunţe la seria asta de Railroads dacă nu are de gând să o aducă un pic la nivelul la care ar trebui să fie. Greşeala pe care o face este aceea de a încerca să se adreseze tuturor categoriilor de gameri, nu numai acelora care sunt obsedaţi de trenuri. Railroads Tycoon a fost un joc bun. Transport Tycoon Deluxe a fost un joc genial. Nu înţeleg de ce nu se preiau acele principii care au funcţionat atât de bine atunci şi nu se implementează acum. Ar fi într-adevăr un succes de box-office, chiar dacă acea categorie de gameri cărora le-ar fi destinat ar reprezenta în studii nişte amărâte de capete de curbă a lui Gauss. Principiile simplificării de care aminteam şi în articolul de Caesar IV se aplică incredibil de bine şi aici. De ce să facem un joc complex, bine gândit şi inteligent, când putem face jocuri pe care le pot juca chiar şi cei care nu ştiu să citească? Simplu, pentru că un joc, indiferent cât de complex ar fi, dacă este de calitate, se va vinde. Am un singur exemplu de joc care nu a fost un succes din pricina complexităţii şi acela e M.A.X. (Mechanized Assault and Exploration). Însă este o excepţie printre titluri gen Capitalism sau Civilization. Oare cine o să-i trezească pe toţi adormiţii ăştia la realitate?
Oraşe pe lângă şine
Pentru că tot sunt atât de revoltat după atâţia ani în care am aşteptat un joc adevărat cu trenuri, nu colecţii de lego-uri, mă văd din nou în situaţia de a vă vorbi despre un titlu a cărui rezonanţă nu are legătură cu gameplay-ul. Sid Meier’s Railroads a fost modificat astfel încât să semene cu World of Wacraft… hmm... Aş vrea să glumesc. Cu alte cuvinte, Sid s-a gândit să ne ofere un set nou-nouţ de jucării cu care să ne construim în fine mult visatul sistem feroviar Evifamilial. Aş vrea să-l încadrez undeva, însă nu pot. Simulator nu e, arcade nu e... Sunt într-o ceaţă din asta redactoricească şi încerc să găsesc o cale de a o spulbera. Însă... pentru că tot aminteam de oraşul de lângă şine, iată cum s-a pus problema de data aceasta. Ştiţi că în versiunea anterioară, Railroads Tycoon III, Sid s-a gândit că nu are sens să complici jocul cu prea multe şine de tren, aşa că trenurile treceau unul prin celălalt. Acesta a fost unul dintre elementele care au distrus jocul. A construi şine de tren, a le combina, a le pune semafoare este plăcerea principală a oricărui pasionat de astfel de jocuri. Pentru că probabil Sid s-a prins de asta, în această nouă versiune ai posibilitatea de a alege între a lăsa trenurile să treacă unul prin altul sau nu. Evident, e un lucru bun... problemele apar în clipa în care trenurile nu vor merge deloc pentru că nu poţi pune semafoare. Ele sunt puse de AI, însă nu corespund exact modului în care ţi-ai dori să funcţioneze. Aştept de atât de multă vreme un sistem prin care să stabilesc niveluri de prioritate la trenuri. Adică să pot hotărî care trenuri sunt mai importante şi care nu. Însă, să fim serioşi... prea complicat pentru red-necşi. Pentru că a reparat un pic partea cu mersul trenurilor, a venit cu o altă găselniţă şi mai surprinzătoare. Oraşele sunt un pic mai mari ca trenurile şi se morfează după amplasamentul căii ferate. Cu alte cuvinte, poţi pune staţia de tren exact în mijlocul oraşului... De ce mă băiete, de ce???
Minimap
Ok, până acum e aproape praf jocul. În acelaşi spirit, Sid a încercat să transforme cât de cât acest joc într-o lecţioară de istorie a transporturilor, respectiv într-o lecţie de geografie. Povestioarele frumoase referitoare la mari moguli ai căilor ferate de-a lungul istoriei sunt interesante încă, deşi le-am auzit deja în vreo şase jocuri. Jocul nu are o campanie propriuzisă, ci doar scenarii. Acestea includ majoritatea zonelor lumii, printre care chiar şi România. Însă hărţile au fost făcute atât de mici încât oraşele sunt mult prea apropiate. Dacă un oraş este conectat, el va creşte datorită dezvoltării economice determinate de transporturi. Problemele apar atunci când, în 1944, nu mai faci diferenţa între Munchen, Berlin şi Frankfurt pentru că pe hartă sunt unite deja, din cauza apropierii ireal de mari. Nici nu cred că are sens să vorbim de engine economic pentru că nu există. Partea de cumpărat/vândut acţiuni e exact aceeaşi, cu diferenţa că poţi limita numărul de acţiuni ce pot fi vândute. Pe partea cealaltă totul se rezumă la cel mai simplu concept de cerere/ ofertă. Adică ofertă avem din plin, doar că trebuie transportată pentru a asigura cererea. Eu nu am văzut ca un zăcământ de ţiţei să expire. De asemenea, nici nu am văzut să se simtă vreo recesiune economică, deşi au fost anunţate. Cu alte cuvinte, singurul lucru de care trebuie să te preocupi e să pui şine şi trenuri... care este atât de simplificat încât numai că nu se pun singure.

La coş
... şi nu mă refer la cel de cumpărături! Tind să cred că jocul a fost gândit mai mult pentru multiplayer, mai ales din cauza lipsei unei campanii. Însă conceptul acesta atât de simplist şi neavenit nu cred că o să invite prea tare lumea pe servere. Pur şi simplu este genul de lucru despre care afli tot ce se poate afla exact în 10 minute de joc. A neglija cea mai importantă caracteristică a firii umane, şi anume curiozitatea, este o greşeală imensă de marketing. Iar asta vine de la celebrul Sid Meier... Sunt cam speriat de viitor pentru că nu văd decât o monotonie continuă în industrie.
        Review-ul nu imi apartine...toate drepturile rezervate level.ro

0 Aici aveti voie sa comentati::